SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CENAİZ

<< 656 >>

باب: الصلاة على النفساء إذا ماتت في نفاسها.

62. Lohusa İken Ölen Kadının Cenaze Namazının Kılınması

 

حدثنا مسدد: حدثنا يزيد بن زريع: حدثنا حسن: حدثنا عبد الله بن بريدة، عن سمرة رضي الله عنه قال:

 صليت وراء النبي صلى الله عليه وسلم على امرأة ماتت في نفاسها، فقام عليها وسطها.

 

[-1331-] Semure r.a. şöyle demiştir: "Lohusa iken ölen bîr kadın için Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in arkasında cenaze namazı kıldım. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem cenaze'nin ortası hizasında namaza durdu."

 

 

AÇIKLAMA:     Zeyn İbnü'l-Müneyyir ve diğer alimler şöyle demiştir: Bu başlıkta kasdedi-len, loğusa iken ölen kadınlar şehitler kapsamında sayılsa bile, savaş meydanında ölenlerin aksine onların namazını kılmanın meşru olduğunu belirtmektir.

 

 

باب: أين يقوم من المرأة والرجل.

63. (İmam) Kadın Ve Erkeğin (Cenazesinde) Neresinde Durur?

 

حدثنا عمران بن ميسرة: حدثنا عبد الوارث: حدثنا حسن، عن ابن بريدة: حدثنا سمرة بن جندب رضي الله عنه قال:

 صليت وراء النبي صلى الله عليه وسلم على امرأة ماتت في نفاسها، فقام عليها وسطها.

 

[-1332-] Semure İbn Cündüb r.a. şöyle demiştir: "Lohusa iken ölen bir kadın için Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in arkasında cenaze namazı kıldım. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem cenaze'nin ortası hizasında namaza durdu."

 

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis kadının cenaze namazının kılınmasının meşru olduğunu göster­mektedir.

 

Cenazenin orta hizasında namaza durma açısından kadının loğusa olmasının bir etkisi yoktur. Bunda cenazenin kadın olması etkili olmuş olabilir. Çünkü kadının orta hizasında namaza durmak onu örtmek içindir. Kadın hakkında istenen de budur. Erkekler İse böyle değildir.

 

Ortasında durma bakımından cenazenin kadın olmasının bir etkisi söz konusu olmayabilir de. Çünkü bu kadınlar için tabut edinilmediği bir dönemde gerçekleşmiştir. Tabut edinilmesinden sonra, dinde talep edilen örtünme kadın için zaten sağlanır. Bu sebeple Buharî konu başlığını soru şeklinde koymuş, bu konuda erkek ve kadın arasında bir fark olmadığını belirtmek istemiştir. Buharî böylece Ebu Davud ve Tirmizî'nin, Ebu Galip aracılığıyla Enes İbn Malik'ten rivayet ettikleri şu hadisin zayıf olduğuna işaret etmektedir: Enes bir adamın cenaze namazını kılarken adamın başı hizasında durdu, bir kadının cenaze namazını kılarken kadının kalçası hizasında durdu. Ala İbn Ziyad, Enes'e: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) da böyle mi yapardı?" diye sordu. Enes: "Evet" dedi.

 

İbn Reşîd'in naklettiğine göre, İbnü'l-Murabıt, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in  kadının ortasında durma gerekçesini onun loğusa olmasına bağlamıştır. Bu gerekçe de kadının Nebi s.a.v.'in duasının bereketine kavuşması için, Nebi s.a.v.'in onun ceninine yönelmesidir.

 

Bu görüş şu şekilde eleştirilmiştir: Cenin kadının bir organı gibidir. Kadın düşük yapar da cenin böylece anasından ayrılmış olursa ceninin namazı kılınmaz. Annesinden ayrı olan ceninin bile namazı kılınmadığına göre ana karnında olan ceninin namazı hiç kılınmaz.